Καλησπέρα σας!
Φτάσαμε στο τέλος των αναρτήσεων που αφορούσαν το τρένο (μέχρι να ξανασχοληθούμε...) που ξεκίνησαν με ένα φυλλάδιο του Ο.Σ.Ε! Αυτή είναι η 4η κατά σειρά ανάρτηση, με προτάσεις, σκέψεις και θέληση για βελτίωση στην οργάνωση, στην ασφάλεια καθώς και ό,τι μπορεί να γίνει με γνώμονα το περιβάλλον και τον επιβάτη!
Πολύ σημαντικός είναι και ο συνδυασμός τρένου-ποδηλάτου, ειδικά μετά και την γνωστοποίηση πως και η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει ποδηλατόδρομους στο κέντρο της, που μάλιστα θα συνδέονται και με τον σταθμό! Έτσι, το τρένο μπορεί και πρέπει να αποκτήσει ακόμη πιο σημαντικό και καθοριστικό ρόλο -με ό,τι ευθύνες αυτό συνεπάγεται- και να πάψει να είναι ένα απλό μεταφορικό μέσο. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να παραμείνει προσιτό στο λαό, με πολλά δρομολόγια και χαμηλές τιμές. Με αυτό τον τρόπο η εκτίμηση, η αποδοχή και η δημοτικότητα, σε συνδυασμό και με την επιβατική κίνηση, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα αυξηθούν κατακόρυφα!
Άλλωστε, στην χώρα μας το τρένο έχει χάσει πάρα πολλές ευκαιρίες, κυρίως λόγω της κακοδιαχείρισης, της ανταγωνιστικότητας -με την κακή όμως έννοια- και της νοοτροπίας των κυβερνήσεων ανεξαρτήτου χρώματος, που έχουν κάνει εγκληματικά λάθη και καταχρήσεις, βέβαιοι πως ο Ο.Σ.Ε. δε θα κλείσει, όσο και να χρεωθεί!! Άλλωστε, δε γίνεται μία αναπτυγμένη ευρωπαική χώρα, εκ των συνιδρυτών της μετέπειτα Ε.Ε. να μείνει χωρίς σιδηρόδρομο!!
Όλα αυτά συσσωρεύτηκαν όμως, και το αποτέλεσμα το βιώνουμε σήμερα. Δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση -πριν απο αρκετά χρόνια είχε γίνει μία προσπάθεια, αλλά φυσικά "εγκαταλείφθηκε", το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μας είναι πάμπτωχο και αργό και φυσικά δεν αποτελεί δικαιολογία η ορεινή μορφολογία της Ελλάδος! Επίσης, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας τόσα χρόνια παραμένει απρόσιτο στα τρένα, δυσκολεύοντας και το ταξίδι των εμπορευμάτων, των τουριστών και των Ελλήνων μεταναστών της κεντρικής Ευρώπης, οι Ιωαννίτες δεν έχουν δει τρένο στην πόλη τους, ενώ ακόμη και το κολοσσιαίο έργο της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου δεν είχε πρόβλεψη για τον σιδηρόδρομο (και αποκλείεται να χτιστεί άλλη γέφυρα...) Προσωπικά, πιστεύω πως και τα παράλια της Ελλάδος έπρεπε να είναι προσβάσιμα με τον σιδηρόδρομο, ειδικά εκείνα με αυξημένο τουριστικό ενδιαφέρον, όπως η Χαλκιδική, η Καβάλα, οι νομοί Λάρισας και Βόλου και φυσικά η ηπειρωτική μεριά της χώρας μας που "βλέπει" στην Αδριατική.
Δεν πειράζει όμως! Ας μη μιλάμε για τα όσα έχουν χαθεί, ειδικά αν δε γίνεται να πραγματοποιηθούν! Ας βλετιώσουμε όσο μπορούμε τα υπάρχοντα και από κεί κι έπειτα ας γίνουν μικρά και μεγαλύτερα βήματα, αποφεύγοντας σε κάθε περίπτωση τα λάθη του παρελθόντος!! Μόνο έτσι θα ενισχυθεί η εικόνα, αλλά και η αυτοπεποίθηση του ελληνικού σιδηροδρόμου και όσων τον νοιάζονται, άσχετα αν τον υπηρετούν (υπάλληλοι, διοικήσεις, κυβερνήσεις κτλ) ή όχι.
Αρκετά με τη λογοδιάρροια!! Ας προχωρήσουμε στις τελευταίες προτάσεις, ποικίλου περιεχομένου!! :)
- Μία απλή σκέψη του γράφοντος για την οργάνωση του Οργανισμού για την οργάνωση του, δεν είναι άλλη από το κλασσικό "ξεσκαρτάρισμα"! Όσοι έχουν ταξιδέψει με τρένο, έχουν ενδεχομένως παρατηρήσει ότι σε διάφορα σημεία του δικτύου, υπάρχουν σταθμευμενα βαγόνια που δείχνουν ότι είναι ακίνητα για χρόνια, καθώς και ράγες που σκουριάζουν με τον καιρό, είτε στοιβαγμένες σε σταθμούς, είτε σε γράμμες που κάποτε εξυπηρετούσαν τα τρένα και τώρα δεν χρησιμοποιούνται πιά. Να σημειωθεί πως οι ράγες αυτές είναι πανάκριβες, παρ' όλο που δύσκολα το πιστεύει κανείς! Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, όλα αυτά αποτελούν τα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού και πρέπει να τα διαφυλάξει και να τα υπερασπιστεί. Σε διαφορετική περίπτωση γίνονται έρμαια ληστών -είχαν κλαπεί ράγες τον περασμένο χρόνο από συμμοριά- ή μεταναστών και άστεγων που κατά καιρούς βρίσκουν καταφύγιο στα βαγόνια. (φυσικά και δεν έχω κάτι με τους κατατρεγμένους που δεν έχουν που να μείνουν, παρ' όλο που δε μου αρέσει που είναι συνήθως παράνομοι) Επειδή εκτροχιαστήκαμε ;) καιρός να επανέλθουμε στην κανονική ροή των σκέψεων! Προτείνω λοιπόν να γίνει μία συνολική απογραφή και κατηγοριοποίηση όλων των βαγονιών, κάθε τύπου, που βρίσκονται τόσο στην επικράτεια, όσο και στο εξωτερικό. Κατόπιν, να γίνει μελέτη για το αν μας συμφέρει οικονομικά να τα ανακαινίσουμε ή να τα δώσουμε για παλιοσίδερα. Έτσι, θα ξέρουμε τι έχουμε, πόσα από κάθε είδος, πόσο αξίζει και αν μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί! Αν δεν επισκευάζονται, μπορούμε και να διατηρήσουμε ένα μικρό αριθμό, σαν μουσειακό είδος! Ακόμη και αυτά που επισκευάζονται, μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν σε καθημερινή βάση -όπως παλιά!- είτε ακόμη και σε διαδρομές τουριστικού ύφους (π.χ. διάσχιση με τα παλιά βαγόνια και κουπέ από την κοιλάδα των Τεμπών και άφιξη χωρίς βιασύνη στον Πλαταμώνα, είτε διάσχιση του Νέστου με μικρότερη ταχύτητα για να μπορεί κάποιος να θαυμάσει το τοπίο για περισσότερη ώρα!) Όμως, δεν ξέρω πως θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τους σταθμούς, ειδικά εκείνους που διαφέρουν αρχιτεκτονικά. :(
Σκέψη για την ασφαλή διέλευση των κατοίκων της Λάρισας, αφού έχουμε τις γραμμές μέσα στην πόλη!
- Το ιδανικό σενάριο δεν είναι άλλο από την υπογειοποίηση της γραμμής που περνά μέσα από την πόλη. Επειδή όμως αυτό δεν έχει υλοποιηθεί εδώ και χρόνια, ενώ το πρόβλημα "κολλάει" και στην χρηματοδότηση δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος για την πραγματοποίηση του σχεδίου αυτού. Δυστυχώς, οι κάτοικοι που μένουν δίπλα στις γραμμές και η καθημερινότητα τους αναγκάζει να τις διασχίζουν πολλάκις τις γραμμές, είναι έκτεθειμένοι. Υπάρχει συρματόπλεγμα που τους εμποδίζει να διασχίζουν κάθετα τις γραμμές και να τους "αναγκάζει" να χρησιμποιήσουν τις ειδικές πεζογέφυρες που υπάρχουν. Όμως, η ελληνική τεμπελιά επικρατεί και πάλι!! Διάφοροι περίοικοι έχουν κόψει το συρματόπλεγμα σε διάφορα σημεία, ώστε να μην ανεβοκατεβαίνουν τα σκαλοπάτια των γεφυρών! Ξέρουν ότι από τις γέφυρες είναι ασφαλείς, αλλά βαριούνται και θεωρούν πως είναι προσεκτικοί και πως φυσικά δεν διατρέχουν κανένα κίνδυνο από τα τρένα που περνούν!! Το χείριστο στην υπόθεση είναι πως αυτή τη νοοτροπία έχουν περάσει και στα παιδιά τους, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να διαιωνίζεται!! Μάλιστα, ούτε τα τόσα ατυχήματα με ανθρώπους που δεν πρόλαβαν να διασχίσουν τις γραμμές και παρασύρθηκαν από το τρένο λειτουργεί αποτρεπτικά!! Από την άλλη, δικαίως οι κάτοικοι διαμαρτύρονται πως οι γέφυρες δεν είναι αρκετές, ενώ συχνά και το ασανσέρ είναι χαλασμένο, αναγκάζοντας μεγαλύτερους σε ηλικία να προτιμούν να ρισκάρουν, από το να ανέβουν κάμποσα σκαλοπάτια. Η πρόταση είναι φυσικά η συντήρηση των υπαρχουσών πεζογεφύρων και η δημιουργία νέων ανά 500 μέτρα, αν είναι εφικτό! Επίσης, για να μην παίζεται η ζωή των κατοίκων, να τοποθετηθεί πλέξι-γκλας αντί για συρματόπλεγμα. Το πλέξι-γκλας δεν κόβεται τόσο απλά, όσο το συρματόπλεγμα. Είναι βέβαιο πως μία τέτοια κίνηση θα δημιουργήσει αντιδράσεις, αλλά είναι πολύ καλύτερο από το να δούμε κι άλλους νεκρούς, χωρίς νόημα και προπάντων νεαρής ηλικίας! Μάλιστα, το θεωρώ επιτακτική ανάγκη να γίνει όσο πιο άμεσα γίνεται!
Τέλος, θέλω να κάνω και κάποια "κομπλιμέντα" για τον Οργανισμό, επειδή δεν είναι όλα άσχημα.
- Τα τρένα στην χώρα μας παραμένουν σε σχετικά καλό επίπεδο, παρά τις δυσκολίες που αναφέρθηκαν στον μακρύ πρόλογο!! Επίσης, η τιμή του εισιτηρίου παραμένει πολύ χαμηλή, ενώ παρ' όλο που κάποια περίοδο στα τρένα συνέβαιναν πολλά ατυχήματα και διακυβέβονταν η αξιοπιστία και η ασφάλεια του σιδηροδρόμου, τελικά το επιβατικό κοινό δεν έχασε την εμπιστοσύνη του στα ελληνικά τρένα. Επιπλέον, η μεταφορά των αγαθών είναι πολύ φτηνή με τον Ο.Σ.Ε. (για μία συνοδευόμενη βαλίτσα εως 20 κιλά ο επιβάτης πληρώνει 1 ευρώ, ενώ και το ποδήλατο κοστολογείται το ίδιο). Αλλά, υπάρχουν τόσα άλλα που μπορεί ο Οργανισμός να βελτιώσει!
- Να επισημάνω και πάλι την πολύ χαμηλή τιμή του εισιτηρίου, συνοδεύοντας την με ένα παράδειγμα εκ Γερμανίας! Πουθενά αλλού μία απόσταση 500 χιλιομέτρων σε 5:15 ώρες, με απλό τρένο δεν κοστίζει 12.30 ευρώ! Αναφέρομαι στις αμαξοστοιχίες 501 και 502. Αντίθετα, το δρομολόγιο "Λάρισα-Θεσσαλονίκη" που διαρκούσε 1:45 ώρες -πριν τη δρομολόγηση του Προαστιακού- και κόστιζε 3.50 ευρώ το φοιτητικό και 5 ευρώ το κανονικό εισιτήριο. Για την διαδρομή "Mainz-Stuttgart" με τρένο InterCity -αφού στη Γερμανία δεν έχουν "απλά"- που είχε την ίδια διάρκεια με την προαναφερθείσα διαδρομή μου κόστισε 35 ευρώ μετ' επιστροφής (ενώ στην Ελλάδα θα μου κόστιζε 7 ευρώ.) Η ειρωνία είναι πως οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι κοστολούσαν το συγκεκριμένο δρομολόγιο 70 ευρώ, αλλά επειδή το αγόρασα νωρίς, το βρήκα στη μισή τιμή!! Παρ' ολίγον να πληρώσω 900% περισσότερα (!), αλλά επειδή πλήρωσα μόλις 5 φορές περισσότερα από την Ελλάδα, πρέπει να πω και ευχαριστώ!!! Είναι το πιο εύκολο όλοι να διαμαρτύρονται για τις επερχόμενες αυξήσεις, αλλά αν δεν είναι τεράστιες και συνοδευθούν και από αύξηση της ποιότητας του ταξιδιού, πιστέυω πως τα παράπονα θα μειωθούν αισθητά! Άλλωστε, είναι αδύνατο να εξαλειφθούν! ;)
- Δεν έχω παρά να συγχαρώ όποιον είχε την ιδέα του Προαστιακού! Με αυτόν τον απλό και έξυπνο τρόπο, όσοι έρχονται από Αθήνα ή Θεσσαλονίκη δεν είναι πλέον υποχρεωμένοι να σταματούν στην Ραψάνη, τον Πλαταμώνα και σε άλλους περιφερειακούς σταθμούς! Για να το πραγματοποιήσουν θα πρέπει δυστυχώς να μετεπιβιβαστούν, αλλά δε γίνεται να τα έχουμε όλα δικά μας!! Εγκρίνω και υποστηρίζω την ιδέα, γιατί εξύψωσε τα "απλά" τρένα, δίνοντας τους χαρακτήρα και λίγο από την ταχύτητα των InterCity και InterCityExpress. Επίσης, ο "Προαστιακός" σταματά παντού, χωρίς το δρομολόγιο να αργεί υπερβολικά! Το μόνο μου σοβαρό παράπονο, το οποίο έχω ήδη αναλύσει λεπτομερώς, είναι η ένσταση μου για την ενθάρρυνση για τα άτομα με κινητικά προβλήματα, η οποία εκλείπει, καθώς και για τη μεταφορά ποδηλάτων. Και τα 2 όμως, τα θεωρώ βαρύνουσας σημασίας, τόσο για τον σεβασμό στον συνάνθρωπο, όσο και στο περιβάλλον αντίστοιχα. Γι' αυτό ελπίζω στην άμεση διευθέτηση τους! Αναμένουμε "βελτιώσεις" !
- Τέλος, μου αρέσει πολύ το βαγόνι-εκδοτήριο εισιτηρίων που υπάρχει στο αναγνωστήριο του Α.Π.Θ. Έχω αγοράσει πολλάκις εισιτήριο από εκεί, ενώ η υπάλληλος ήταν πολή καλή και εξυπηρετική. Όμως, έχω παρατηρήσει πως μετά την αντικατάσταση και επανατοποθέτηση του σε διαφορετικό σημείο, δεν έχει ξανανοίξει, παρ' όλο που θα έπρεπε να λειτουργεί απο το περασμένο φθινόπωρο. Αυτό τουλάχιστον ανεγράφε η ταμπέλα που κάποτε είχε!! Όσες φορές επιχείρησα να προμηθευτώ εισιτήριο από εκεί, το έβρισκα πάντα κλειστό, ενώ δεν έχω ακούσει κανέναν να το έχει δει ανοιχτό! Κύριοι του Ο.Σ.Ε. παρακαλώ επιληφθείτε! Το βαγόνι άλλωστε δίνει και μία ευχάριστη νότα! Προσδίδει επίσης μία χαλαρότητα που (πρέπει να) έχει ο Ο.Σ.Ε. και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι κάθε ταξιδιού, αλλιώς δεν έχει νόημα! Το ταξίδι πρέπει πάντα να μην είναι αυστηρά καθορισμένο, να γίνεται με καλή διάθεση και να θεωρούνται ευπρόσδεκτες, ακόμη και οι φαινομενικές "αναποδιές", που σχεδόν πάντα συμβαίνουν! Ειδάλλως, δεν είναι ταξίδι, παρά χρόνος που κυλάει σε διαφορετικό μέρος, με διαφορετικούς ανθρώπους και συνήθειες, σε σχέση με τα όσα βιώνει ο καθένας στην καθημερινότητα του...
Και μην ξεχνάτε: τα υπόλοιπα μέσα απλά σε μεταφέρουν. Το τρένο σε ταξιδεύει!
Καληνύχτα και καλό σαββατόβραδο! :)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου