Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2009

"Το τρένο αλλάζει. Μην το χάσεις!" (προσωπικές μου προτάσεις για το περιβάλλον)

Καλημέρα από την μουντή και συννεφιασμένη Λάρισα!!
Πριν από λίγες ημέρες έπεσε στα χέρια μου ένα καλαίσθητο φυλλάδιο της "ΤΡΑΙΝΟΣΕ" που έχει τον άνωθεν τίτλο και αναφέρεται στο "Σχέδιο Ανασυγκρότησης" που συντελείται ήδη στον Οργανισμό. Συγκεκριμένα αναλύονται εν τάχει τα όσα έχουν επιτευχθεί και τους εναπομείναντες στόχους για τις:
  1. Ασφάλεια,
  2. Διαφάνεια,
  3. Εξυγίανση και
  4. Ανάπτυξη.

Στο 1. ένας εκ των στόχων είναι: να καταργήσουμε το επίδομα "κανονικότητας" που λαμβάνουν οι μηχανοδηγοί μας για να φτάνουν έγκαιρα στον προορισμό τους και να το αντικαταστήσουμε με επίδομα ασφαλούς οδήγησης.

Το επίδομα "κανονικότητας" ενδεχομένως να μην το γνωρίζουν πολλοί. Ούτε εγώ το γνώριζα μέχρι πρόσφατα. Ρωτώντας όμως έναν φίλο μου, που ο πατέρας του είναι συνταξιούχος πλέον υπάλληλος του Ο.Σ.Ε. μου εξήγησε πως οι δύο οδηγοί λαμβάνουν έκαστος 70 ευρώ σε μετρητά μόλις φθάσουν στον προορισμό τους, με καθόλου ή μικρή καθυστέρηση. Δε θυμάμαι όμως αν μου είπε πως το χρονικό περιθώριο είναι 5 ή 10 λεπτά της ώρας.

Σε κάθε περίπτωση, περισσότερο κίνδυνο προκαλεί η κίνηση αυτή, διότι 70 ευρώ αυτοστιγμή είναι ένα αξιοσέβαστο ποσό για τον εργαζόμενο. Δεν αξίζει τον κόπο για παράδειγμα αντί το τρένο να αργήσει 15 λεπτά, να θυσιάζεται η ασφάλεια (όντως μπορεί να βρεθούν σε κίνδυνο οι μηχανοδηγοί, τα τρένα και φυσικά οι επιβάτες.) Φυσικά, οι μηχανοδηγοί είναι απλοί υπάλληλοι και δεν φταίνε σε τίποτα. Άλλωστε, σε περίπτωση που εκτραχιαστεί το τρένο, ο Ο.Σ.Ε. θα έχει περισσότερες απώλειες από κέρδη. Εννοείται πως οι ανθρώπινες ζωές και οι τραυματισμοί υπαλλήλων και επιβατών, η μηχανή και τα βαγόνια δεν θα κοστίσουν μόνο 140 ευρώ...

Στο 3. αναφέρεται ως στόχος: Ξεκινήσαμε την προσπάθεια να προσελκύσουμε νέους επιβάτες, αλλά και να διατηρήσουμε τους παλιούς. Σε αυτή την προσπάθεια, υπολογίζουμε και στη δική σας βοήθεια: πείτε μας τι μπορούμε να κάνουμε καλύτερα, για να το προσπαθήσουμε. Και αν είστε γενικά ευχαριστημένοι από τις μετακινήσεις σας με το τρένο, ας μας συστήσετε και στους γνωστούς σας.

Να σημειωθεί αρχικά, πως αυτός ακριβώς ήταν και ο λόγος της συγκεκριμένης ανάρτησης. Να σημειωθεί επίσης πως κυκλοφορώ κυρίως στη γραμμή "Θεσσαλονίκη-Αθήνα" Έχω πάρει αρκετές φορές το τρένο "Λάρισα-Βόλος" και λιγότερες τα "Αθήνα-Πάτρα" και "Θεσσαλονίκη-Κοζάνη", ενώ την περασμένη Πρωτομαγιά επιβιβάστηκα στο τουριστικό τρενάκι του Πηλίου. Εδώ και καιρό, έχω κάνει διάφορες σκέψεις για το πως με απλά βήματα ο Ο.Σ.Ε. θα μπορούσε να γίνει καλύτερος στις υπηρεσίες του, για τους επιβάτες και φυσικά για το περιβάλλον. Οι σκέψεις μου αυτές σε συνδιασμό με κάποια άσχημα προσωπικά βιώματα από κάποιους εκ των υπαλλήλων του Σιδηροδρομικού Οργανισμού, αφορούν διάφορους τομείς. Ίσως ακόμη έχει παίξει ρόλο το γεγονός πως για ένα εξάμηνο έζησα στη Γερμανία, όπου φυσικά το τρένο είναι σε πολύ μεγάλη εκτίμηση. Τέλος, σίγουρα σημαντικό ρόλο έπαιξαν τα 3 μεγάλα ταξίδια μου με τρένο ως και μέσα στην Ευρώπη (αγγλιστί: interrail).

  1. Ο.Σ.Ε. φιλικός προς το περιβάλλον:
  • Αφού όλοι μιλούν για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, γιατί η συγκεκριμένη εταιρία να μείνει αμέτοχη; Ειδικά από τη στιγμή που χρησιμοποιεί ηλεκτρισμό για την κίνηση κάποιων εκ των τρένων της; Σκεφτόμουν λοιπόν την εγκατάσταση φωτοβολταικών συστημάτων, τόσο στις σκεπές των σταθμών, όσο και στα στέγαστρα που υπάρχουν στις αποβάθρες. Μάλιστα, στον σιδηροδρομικό άξονα "Αθήνα-Θεσσαλονίκη" στον "Ευαγγελισμό" όπου η γραμμή υπερυψώνεται, θα μπορούσαν να τοποθετηθούν φωτοβολταικές κυψέλες, ακόμη και εκατέρωθεν της γραμμής. Επίσης, όπου το τρένο διασχίζει βουνά, αντί για φωτοβολταικά, ίσως είναι εφικτή η εγκατάσταση ανεμογεννητριών, για τον ίδιο σκοπό: την παραγωγή ρεύματος. Τα χρήματα είναι πάντα ένα πρόβλημα, αλλά ενδεχομένως να βρεθούν μέσω κάποιου προγράμματος, τόσο της Ευρωπαικής Ένωσης, όσο και της Ελλάδας για τις ανανεώσιμες πηγές. Με αυτό τον τρόπο, το λιγότερο ρυπογόνο από όλα τα μέσα, θα ρυπαίνει ακόμη λιγότερο, το ηλεκτρικό δίκτυο θα δοκιμάζεται ακόμη λιγότερο -καθώς δε θα επιβαρύνεται και από το τρένο- ενώ και τα περιθώρια κέρδους λογικά θα είναι μεγαλύτερα!!! Ακόμη, γενικά θα ήταν καλό να μην αφήνονται άσκοπα τα φώτα ανοιχτά στους σταθμούς και στις αποβάθρες.
  • Τα ποδήλατα να επιτρέπονται στον "Προαστιακό". Πριν από περίπου 2 μήνες, προσπάθησα να επιβιβάσω το ποδήλατο μου στον "Προαστιακό" στο δρομολόγιο "Λάρισα-Θεσσαλονίκη" και εκεί συνάντησα τις αντιρρήσεις της υπαλλήλου στα εκδοτήρια, του υπαλλήλου στις αποσκευές και τέλος της προισταμένου του τρένου (το κυνήγησα πολύ, γιατί χρειαζόμουν το ποδήλατο μου στην Θεσσαλονίκη!!!) που μου είπε πως υπάρχει εντολή από την Αθήνα να μην επιβιβάζονται ποδήλατα (και) στον "Προαστιακό" Η άποψη μου είναι πως η συγκεκριμένη τακτική είναι μεγάλο λάθος. Άλλωστε, υπάρχει άπλετος χώρος! Στη Γερμανία, στα αντίστοιχα τρένα τα ποδήλατα επιτρέπονται στο πίσω μέρος τους. Όσον αφορά την περίπτωση "Λάρισα-Θεσσαλονίκη" θα έπρεπε να επιτρέπεται, δεδομένου ότι το τρένο διέρχεται από τα παράλια του νομού Κατερίνης (Ραψάνη, Νέοι Πόροι, Λεπτοκαρυά και Κατερίνη) όπου πολλοί Λαρισαίοι περνούν τις διακοπές τους. Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι πολλοί θα το έπαιρναν μαζί τους (ειδικά εκείνοι που χρησιμοποιούν το τρένο ούτως ή άλλως και δε μένουν στους Νέους Πόρους, αλλά στον Πλαταμώνα. Αυτό αυτόματα σημαίνει τουλάχιστον 20 λεπτά περπάτημα, κάτω από τον ήλιο και μέσα από μία άχαρη διαδρομή. Την έχω κάνει πολλές φορές, για αυτό επιμένω τόσο. Με το ποδήλατο ο χρόνος θα μειωθεί στο 1/3, έτσι ακόμη και ο ήλιος θα είναι λιγότερο επικίνδυνος για τις ευπαθείς ομάδες!!!) Αλλά ακόμη και για την Θεσσαλονίκη, σίγουρα θα το ξανασκεφτεί κάποιος να πάρει το αυτοκίνητο του αν ξέρει ότι μπορεί να πάρει το τρένο μέχρι εκεί και μέσα στην πόλη να μην εξαρτάται από ταξί ή λεωφορείο και τέλος να κολλήσει στο μποτιλίαρισμα, ειδικά τώρα με τα έργα του μετρό στο κέντρο. Άλλωστε, αν δεν κουβαλά πράγματα και πάει για βόλτα ή για λίγες ημέρες, γιατί να μην έχει τη δυνατότητα αυτή;; Στη τελική, τα έξοδα είναι πολύ περισσότερα με το αυτοκίνητο (βενζίνη, διόδια, συντήρηση του αυτοκινήτου), η διαδρομή μεσα στα Τέμπη σχετικά επικίνδυνη και τέλος η κίνηση και το παρκάρισμα μέσα στη συμπρωτεύουσα καθόλου εύκολη υπόθεση... Σε περίπτωση που επιτραπούν τα ποδήλατα, τότε θα είναι μία μικρή νίκη των ποδηλατών που -δικαίως- φωνάζουν και παλεύουν για το συνδιασμό τρένου-ποδηλάτου. Ακόμη, θα εκτοξεύσει την δημοτικότητα του Ο.Σ.Ε. ειδικά στο δρομολόγιο μέχρι τα παράλια, άρα και τα έσοδα του. Τέλος, ακόμη και τα παράλια θα ευνοούνταν, επειδή τα αυτοκίνητα και το καυσαέριο θα είναι λιγότερα και κάθε Σάββατοκύριακο δε θα υπάρχει μποτιλίαρισμα μέσα στον Πλαταμώνα και στην επιστροφή για Λάρισα. Τόσο απλά μπορεί να βοηθηθεί το περιβάλλον και τα νεύρα των οδηγών στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην Εθνική Οδό την Κυριακή το βράδυ, οπότε όλοι επιστρέφουν για τη δουλειά που τους περιμένει τη Δευτέρα!!!!!!! Μία ακόμη παράμετρος που καλό θα ήταν να μην λησμονήσουμε, είναι πως πολλοί έχουν τα ποδήλατα παρατημένα ή ξεχασμένα στο εξοχικό τους και ίσως να τα έφερναν πίσω στη Λάρισα για τον χειμώνα, αν τους επιτρέποταν να τα πάρουν μαζί στο τρένο (ξέρω κάποιες περιπτώσεις, τόσο μικρών παιδιών, όσο συνομίληκων αλλά και μεγαλυτέρων σε ηλικία ανθρώπων που έχουν τα ποδήλατα στον Πλαταμώνα) Ακόμη και στη Λάρισα ίσως βελτιωθεί η καθημερινότητα!!!!!!!!!!!
  • Στην Αυστρία, υπάρχουν ειδικοί κάδοι για ανακύκλωση χαρτιού, πλαστικού και αλουμινίου ακόμη και μέσα στα τρένα!!!! Εδώ βέβαια κάτι τέτοιο φαντάζει αδιανόητο, ειδικά από τη στιγμή που μόνο τα τελευταία χρόνια γίνεται προώθηση της ανακύκλωσης, ακόμη και στις μεγάλες πόλεις. Παρ' όλο που δεν πιστεύω ότι είναι σύντομα εφικτή η ανακύκλωση μέσα στην αμαξοστοιχία, ελπίζω να συμβεί στο κοντινό ή μακρινό μέλλον... Κάτι που όμως μπορεί να γίνει πολύ πιο εύκολα, είναι η τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης μέσα στους σταθμούς και τις αποβάθρες, κάτι που ισχύει στη Γερμανία. Πάλι, το περιβάλλον θα έβγαινε πολύ κερδισμένο, καθώς όλοι πρέπει να γνωρίζουν τα οφέλη της ανακύκλωσης και θα είχαν ακόμη μία δυνατότητα να ανακυκλώσουν!!!
  • Πόσο καλύτερο θα ήταν για το περιβάλλον αν τα τρένα και στην Ελλάδα κινούνταν και ξόδευαν αποκλειστικά ρεύμα, όπως συμβαίνει εδω και πολλά χρόνια στην Ευρώπη, αλλά ακόμη και στη γειτονική π.Γ.Δ.Μ.; Αυτό που για τους υπόλοιπους εταίρους στην Ευρωπαική Ένωση είναι δεδομένο από χρόνια, εδώ τώρα υλοποιείται και δυστυχώς θα αργήσει να πραγματοποιηθεί... Παρ' όλο λοιπόν που στην Ελλάδα το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι φτωχό, τα τρένα καίνε για την κίνηση τους πετρέλαιο!!! Την ίδια ώρα στην ήπειρο μας, τα κορυφαία τρένα ICE, TGC, AVE, Thalys και Eurostar πιάνουν ταχύτητες εως και 300 km/h (!!!) κινούμενα με ηλεκτρισμό!!! Φυσικά δεν υπάρχει σχέση μεταξύ ηλεκτροκίνησης και ταχύτητας. Όμως, εκεί όχι μόνο υπάρχει παντού, αλλά οι άνθρωποι έχουν ανέβει σε άλλο επίπεδο, αυτό της ταχύτητας! Από την άλλη μεριά, υπάρχει στενή σύνδεση μεταξύ ηλεκτροκίνησης-ενέργειας, ηλεκτροκίνησης-κόστους, ηλεκτροκίνησης-ρύπων και ηλεκτροκίνησης-θορύβου. Έτσι, στην χώρα μας όχι μόνο καίμε πετρέλαιο επιβαρύνοντας το περιβάλλον, όχι μόνο εξαντλούμε τον "μαύρο χρυσό", όχι μόνο ο Ο.Σ.Ε. χρεώνεται περισσότερο κάθε φορά που το πετρέλαιο ανατιμάται -αλλά φυσικά η αύξηση αυτή δεν περνά στα εισιτήρια, η τιμή των οποίων καλώς παραμένει σταθερή και χαμηλή- αλλά παράγει και πολύ περισσότερο θόρυβο ενοχλώντας τους επιβαίνοντες, αλλά και τους κατοίκους στις περιοχές από όπου διέρχεται και σταθμεύει η αμαξοστοιχία. Τα παράπονα άλλωστε στο αμαξοστάσιο της Λάρισας ήταν πολλά και χρόνια, για το συγκεκριμένο θέμα. Λοιπόν, για όλους αυτούς τους σημαντικούς λόγους, θα ήταν ιδανικός ο πλήρης εξηλεκτρισμός του δικτύου. Ίσως αυτό ακούγεται ουτοπικό, την ώρα που η διοίκηση του Ο.Σ.Ε. σκοπεύει να περικόψει τα ζημιογόνα δρομολόγια, αλλά προσωπικά έχω την ακριβώς αντίθετη άποψη. Όχι μόνο να βάλουν περισσότερα τρένα τύπου "Προαστιακού" στις ζημιογόνες γραμμές, αλλά να τις εξηλεκτρίσουν κιόλας!!!! Με αυτό τον τρόπο και βρίσκοντας κίνητρα για την αύξηση των επιβατών, κάποια δρομολόγια θα έχουν λιγότερες απώλειες σε χρήματα, ίσως και κέρδος. Άλλωστε, πως να μη ζημιώνεται κατά πολύ ο Οργανισμός όταν ακόμη καίει πετρέλαιο;;;

Περισσότερες από τις σκέψεις μου ως επιβάτη στην επόμενη ανάρτηση!!

Τα λέμε!!

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Bre aleksh....ti na pw twra? exw sokaristei!! egw gt den eixa akousei pote gia "ooooooooolo ayto".
Grafeis kiolas???? mustiko to kratouses? pragmatika einai teleio! mh gnwstes pleures tou Aleksh?? mallon to treno den to exases...